Proč je jednodušší ztotožnit se s Mefistofelem než s Faustem?
(tak takhle to teď je, místo vyšinutech básní píšu eseje a tenhle mám zrovna ráda)
Hier bin ich Mensch, hier darf ich’s sein!
(„Zde člověk jsem, zde smím jím být!“)
Hier bin ich Mensch, hier darf ich’s sein!
(„Zde člověk jsem, zde smím jím být!“)
Mojí dušičce lahodí, že jí někdo polituje v nebi
Budu zkoumat sebe naivního čtenáře, který
čelí tváří v tvář Faustovi a Mefistofelovi rozděluje svoje sympatie a snad
je občas i utopen v obdivu a dokonce i závisti. Čtenáře, který nechává bez
dozoru všechny choutky a pohnutky mysli, která mermomocí chce svoje místo
v příběhu. A kdyby tam to místo měla, chtěla by být asi raději
Mefistofelem. Snad je to tím, že ho poznám jako prvního na takovém pro něj
kontrastním místě jako je nebe. Nebe kam člověk vzhlíží a vznešeného
nedohledna se táže, zda se mu splní jeho tajná přání. Tam
v nedosažitelném nebi se v mýtických příbězích diskutuje o osudech
lidstva. A najednou do Nebe, toho vznešeném příbytku jediného Boha, kde
zní patetické zpěvy andělů, vpadne hulvát Mefistofeles. Je to jako, když vzorný žák trpící pod přísným
učitelem obdivuje třídního drzouna, který se učiteli s vtipem vzepře. Jako
ten uondaný žák lnu v této scéně k Mefistofelovi, mojí dušičce
lahodí, že jí někdo polituje v nebi, i když je ten někdo čert. Vždyť tak
má častá otázka, která snad i ateistovi občas vypadne z úst: „Bože, proč?“
konečně svého obhájce tváří tvář Bohu.
Ale proč se můžu
rozhodnout, že je pro mě představitelnější být démonem než člověkem? Vážím si
života, užívám si ho… Ano a to užívání je přesně Mefistofeles, první co se
Faustovi snaží vnutit je zábava v Auerbachově sklepě. Oproti tomu je pro Fausta
„život těžkým břemenem“ a k tomu dodává „mně hořko být, jen smrti dychtiv
jsem“ a opravdu chce vypít jed a následně lituje toho, že to neudělal. S Mefistofelem
se vsází o dvě věci o pohodlí („Kdybych se lenochem kdy za pecí měl
státi, v tu chvíli, libo-li, mě sraz!“) a o užívání si krásy života („Když
okamžik mě zvábí k slovu: / Jsi tolik krásný! prodli jen – / pak si mě sevři
do okovů, / ó, pak chci rád být utracen!“) Jeho asketická touha po jakémsi
mechanickém nepřirozeném životě je hrozně nesympatická. Jako by tím myslel
„Hlavně, abych ten život měl rychle za sebou“.
Nepochopený Faust, nebohý Mefistofeles
To co mě odrazuje od Fausta je
vlastně nepochopení jeho soužení, neporozumění jeho touhy zároveň nebýt, zničit
se a zároveň dosáhnout takových zkušeností jako celé lidstvo: „bych lidským
vědomím do všelidskosti vlil se / a nakonec jak lidstvo, roztříštil se“. Chce se
oprostit od individuality? Od něčeho co je pro člověka v naší době hlavní
touhou. Oproti Faustovi je Mefistofeles ve své bujaré cyničnosti lidštější,
přirozenější. Sice vše neguje, ale svoje postavení si užívá. Třeba, když
přemluví příšerné Forkyady, aby se se mohl převtělit do podoby jedné z nich,
je vyloženě nadšený: „Fi, hermafroditů mi budou lát“ a škodolibě
s očekáváním povedeného žertíku, že se mu podaří zlekat ďábly, běží do
pekla. Vladimír Just o něm uvažuje jako o sofistovy podle Platona a zároveň
jako o „užitečném Bláznu (Schalk), jenž humorem prověřuje svět“ v císařském
paláci, na začátku druhého dílu, je přiveden jako „smělý blázen“ posléze získá
postavení šaška, Mefistofeles je nutným komikem v dramatu. Pokud se
nejvyšší démon ocitne v pozici komika, trpí tím jeho vážnost, anebo je o
to zákeřnější?
Jeden z podnadpisů Dějin ošklivosti zní: Od vzbouřeného Satana k nebohému Mefistofelovi. Proč je
nebohý? Za část může jeho vnější proměna. Už není žádnou na pohled děsivou
démonickou silou, objevující se v nadlidské velikosti v plamenech.
Nemá ani rohy, ohon a drápy protože, jak sám říká čarodějnici: „kultura
olízla teď celý svět; i sama čerta naposled“ už ani se nenazývá Satanášem ale
baronem, vždyť i Faustovi se ve studovně představí jako kavalír v docela
obyčejném plášti. A proto je v něm možné najít i zalíbení, vždyť už jen
občasné čenichání ho dělí od šarmantního Lorda Henryho Wottona, pokušitele
Doriana Greye. Být ďáblem už neznamená být děsivým na pohled a metat plameny,
ale znamená to být na pohled obyčejným jen úlisným a zákeřným ve svých
skutcích, a tím pádem splynout s malostí lidí. Sám o sobě říká, že je „síly díl (…) jež,
chtíc vždy páchat zlo, vždy dobro vykoná“ on se vlastně podceňuje, sám uznává,
že není celiství. Podléhá nějakému vyššímu záměru, snad i Bohu, protože
byl nakonec poražen „na stará kolena ošizen“.
Všechno je Nic a být Faustem dá moc práce!
„Ne, ne! Neb čert je egoista / a zbůhdarma se
dozajista / nebude starat o zisk náš.“ Ale i přesto, že je sobecký, se
v jedné chvíli zdá, jakože má o Fausta starost a ochraňuje (si) ho, varuje
ho a odrazuje před vstupem do pohanského podsvětí k Matkám „Tušíš, co je
to poušť a osamění?“ ale Faust se nedá odradit: „Však to už probádáme.
Rychle! Vpřed! / V tvém nic, jak doufám, najdu všechen svět.“ Bratránek ve svém Výkladu
Fausta předkládá, že hlavním světonázorem Mefistofela je že „vše co vzniká,
je odsouzeno k zániku, že vznikání je pouze nesmyslná proměna tvarů, že
pravou skutečností, pravou podstatou je Nic“ a on sám je „činné uplatnění čisté
podstaty Ničeho“. Nihilista, který omylem dokazuje opak svého přesvědčení, díky
němu vznikl Homunkulus, díky němu měl Faust s Helenou syna. Faust od něj celou
dobu čerpá poznatky, hledá svou „pravou niternost“ což je moc vznešený pojem,
pro označení všech jeho úletů. Jak Markétka, tak Helena mu umírají, mizí
v náručí. Hledá podstatu všelidskosti a najde dvě strastiplné, tragické
touhy.
Chtít nedosažitelné, tak moc až se
to splní, nehledě na to, že kvůli tomu ztratím svou duši, to je to co obdivuji
na Faustovi. Nelze říct, že by to byla cílevědomost, spíš naprostá rezignace a
tvrdohlavost natruc dokázat, že žádný požitek není dostatečný. Faust sám ve
studovně začal jako nihilista a postupně, když čelil zážitkům, našel nějaké
podivné uspokojení životem. Zato Mefistofeles začal jako nihilista
s nadsázkou, jen tak šprýmem, popichováním Boha, postupně ho to začalo
bavit, ve svém vrcholném okamžiku nechal kopat Faustovi hrob, aby pak spadl
hlouběji než Faust na začátku do své porážky, které nerozumí.
Skončit jako Mefistofeles, nadobro
rozum ztratit, být po celý život přesvědčen o své pravdě, prožít zjednodušený
sobecký život, nebo se oddat komplikovanému rozervanému nitru jako Faust, nebýt
si jistý sám sebou, nechat se vláčet nepochopitelnou touhou po nejkrásnějším, naprosto
nedosažitelném a na konci mít zvláštní slastný, ale vlastně tragický pocit
naplnění a pochopení? Ztotožnit se s Mefistofelem je prostě jen
jednodušší, momentálně bezpečnější spolehnutí se na neexistující jistoty. Cítit
se Faustem znamená přiznat si svou zoufalost a bojovat proti ní.
LITERATURA
BRATRÁNEK, František
Tomáš. Výklad Goethova Fausta. přel. Vladimír
Loužil. Praha : Odeon, 1982.
ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha : Argo, 2007.
GOETHE,
Johann Wolfgang. Faust, První díl tragédie, přel. Otokar Fischer.
Praha : Artur, 2013.
GOETHE,
Johann Wolfgang. Faust, Druhý díl tragédie, přel. Otokar Fischer.
Praha : Artur, 2013.
JUST, Vladimír. „Druhá ouvertura
a povaha ďábla“ in Faust jako stav
zadlužení: Desetkrát o Faustovi, pokaždé jinak. Praha : Karolinum, 2014.
Komentáře
Okomentovat